23. dec. 2014

Små kjoler - Og glædelig jul!

Ingrid har fået 2 nye kjoler i jersey fra Stof og Stil. Mønsteret har jeg selv lavet, med udgangspunkt i en gammel og hullet bluse, og jeg har så bare tilsat et rynket skørt. Skørtet på den blå kjole blev lidt for kort, så jeg måtte lige ændre lidt i mønsteret før den grå blev klippet.

Jeg laver jo mange af mine mønstre selv, som regel fordi jeg har en helt fast idé i hovedet, men også fordi jeg har to meget spinkle børn, der sjældent passer standard målene på et snitmønster. Ved at tage udgangspunkt i et stykke tøj jeg ved passer, undgår jeg en masse tilretninger bagefter. Jeg har en hel bunke af børnetøj der er blevet for slidt eller for hårdt angrebet af kødsovs (eller det der er værre), og hvis det ellers har en god pasform, sprætter jeg det op, og bruger det til at lave grundmønstre.

Jeg har i princippet ingen forudsætninger for at lave mine egne mønstre, jeg har ingen konstruktionsmæssig viden udover hvad jeg har kunnet snuse mig frem til på You Tube og diverse blogs. Jeg var for et års tid siden på en konstruktions workshop hos How To Do Fashion, hvor jeg fik lært nogle gode grundprincipper, det kan jeg virkelig anbefale. Men derudover kaster jeg mig bare ud i det, syr og sprætter op, bander voldsomt og kaster med mislykkede projekter. Og får kæmpe optur når det lykkes!

Kan I have en rigtig god jul, allesammen!






8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak skal du have, også glædelig jul til dig:-)

      Slet
  2. SÅ fine... Bestiller gerne et par stykker hvis det er ;)

    SvarSlet
  3. Du er simpelthen så god! Virkelig fine kjoler i meget pænt stof. Jeg drømmer om en overlocker, og er for nyligt begyndt at spare op til en. Der er dog et stykke vej endnu... :( Og når du så viser så smukke kjoler i jersey, vil jeg have en overlocker nuuuu! ;) ;)

    Mønstret ser perfekt ud til min lange smalle Fleur. Hvis du vil dele det mod betaling, er jeg den glade køber.

    Kh Tine og godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak:-) Kan godt forstå du vil have en overlocker, jeg ELSKER virkelig min! Det er seriøst den bedste investering. Når du er klar til at købe, kan jeg anbefale at handle med Symaskinecenteret her i Århus. Der har jeg købt alle mine maskiner, og man kan altså gøre en rigtig god handel. Jeg fik 800 kr. i rabat på min overlocker, så vidt jeg husker.

      Kjolemønsteret er ret godt til smalle små piger, men jeg har kun mønsteret i str. ca. 80, og det rækker jo ikke helt til Fleur, tænker jeg....

      Slet
  4. neeeej, så kær hun ser ud! og sikke fine kjolerne er.

    SvarSlet

Template by Pink + Lola